Lapsed ja noored, vanaemad ja sugukonnad
sambia.sobrad
Piret Sipria kolmas reisikiri Murundust Sambias.

Sambialastel on tugevad sugukonnasidemed. Sugulaste ees on kohustused ja kui vähegi võimalik, peab toetama ka rahaliselt. Nii tulevad Aafrikast meile ka majanduspagulased. Suguvõsa korjab viimased pennid kokku lootuses, et Euroopasse jõudnud sugulane neid kunagi toetama hakkab. Sugulase toetamine on investeering tulevikku: saad ise hiljem temalt raha küsida, kui endal näpud põhjas.


Jõukus Sambias toob kaasa kohustuse vaesemaid sugulasi aidata. See annab justkui hõimpealiku staatuse ja õiguse tähtsate otsuste tegemisel kaasa rääkida. Need sambialased, kellega ise rääkisin, ei olnud siiski huvitatud Euroopasse elama asumisest või kui, siis ehk vaid õppima.

Segasumma pered

Sambia külad on täis lapsi ja noori, kes paistavad muretud ja rõõmsad. Kui katus on pea kohal ja keegi sind toidab, siis on ju hästi! Lapsed elavad omaette elu: lähevad magama, millal tahavad; söövad, kui vanemad on söönud. Laste arvamust ei küsita. 

Lapsed vanemaid austavad, kuulavad nende korraldusi ning oskavad teha kõiki majapidamistöid. 

Sageli pole pere kümnekonnast lapsest sugugi mitte kõik lihased vennad ja õed. On lapsi, kellel pole vanemaid; neid kasvatab vanaema, vanaisa, tädi, onu või muu sugulane. 

Vabaabielu pole Sambia kultuuris kombeks. Ikka veel on au sees pruudi lunahind (ma ei tea, kas ka suurtes keskustes). Kõigepealt küsib noormees tüdruku vanematelt nõusoleku ja maksab selle eest väikese summa, ühesõnaga broneerib tüdruku. Abiellumiseks peab mees maksma suure summa. Mida rohkem on vanemad pruuti investeerinud, haridust võimaldanud, seda kõrgem on hind. Nii võib juhtuda, et noormees peab enne naisevõttu mitu aastat raha koguma. Seetõttu on üksikemad Sambias üsna levinud nähtus.


Keegi ikka aitab?

Vaesus ja armutus, alkoholism ja HIV on Aafrika hädad. Majad Sambia külades on tibatillukesed. Magamistoad on nii väikesed, et põrandale mahub vaid palakas külje alla. Tubadel uksi pole ja igasugune purjus meessugulane võib majas elavale naisele või tüdrukule ohtlik olla. Kuulsin lugu, kus vanaisa väikest lapselast seksuaalselt ära kasutas. Kuulsin juhtumist, kus ema kupeldas oma alaealist tütart. (Sellistest juhtumitest tuleb seal politseile teada anda.) Kuulsin lugu...


Siinsed vanaemad on superkangelased! Mida Sambia ilma nendeta küll peale hakkaks – riiklik sotsiaalabi süsteem (meie mõistes) seal puudub. Kohtusin noore naisega, kelle vägivaldne mees ajas ta kodust minema. Naine ei oska lugeda ega kirjutada, sõltus oma mehest. Ta võttis oma väikese lapse ja kõndis maha kümneid kilomeetreid vanaema juurde.

Enfys püüab tedagi jõudumööda aidata. Selliseid lugusid on Sambias aga tuhandeid. Kuhu on neil naistel ja väärkoheldud tüdrukutel minna? See on ka põhjus, miks liigub Enfysel mõte väärkoheldud tüdrukutele tulevikus väikese varjupaiga ehitamise suunas. 


Mitut sorti teadmised

Traditsioonidel ja tabudel on Sambias ikka veel suur jõud. Enne abiellumist peavad noored käima mitu nädalat teadjate juures, kes neile abieluks elutarkust jagavad. Tehakse läbi trummide saatel riitusi jm selletaolist. 

Statistika väidab, et Sambia elanikkonnast on ristiusku 50-60 protsenti. Paljud neist ei tunne Jumala sõna, sest nad ei oska lugeda. Nii sõltubki lammaste tervis seal peamiselt sellest, mida karjane neile kantslist jagab.


Aafrikas valitseb armutuse kultuur, milles on põlvkonnad kasvanud aastasadu. Armutus jätkub, kui lapsed ise ei saa armu ja armastust kogeda. 

See, mida pastor Joseph, ta abikaasa Hilda ja meedikutest ameerika misjonärid Gary ja Rachel Murundus teevad, on hindamatu. Nad õpetavad noori Jumala Sõna tundma, nõustavad neid ja tegelevad hingehoidliku tööga. Noortele on igal nädalal piibliõppe tunnid ning Gary õpetab noormehi ka igapäevaelus praktiliselt tegutsema. Rääkides noormeestega paistis, et õnneks on neid, kes tahavad armutuse kultuuri oma elus läbi lõigata.


Naiste reeded

Reedeti viivad Hilda ja Rachel läbi naiste koosolekuid, kus peale Jumala Sõna alati ka midagi praktilist õpetatakse. Alati on naistel ka tervisega seotud küsimusi. Mäletan, kui häbelikud olid naised eelmisel aastal terviseprobleemidest rääkima ja küsimusi esitama. Seekord oldi palju julgemad ja avatumad.


Ise rääkisin ühel reedesel kogunemisel toitumisest: puu- ja köögiviljadest, mis neil kasvavad – miks nad kasulikud on. Huvi oli suur. Eriti hämmastuti mango ja avokaado omadustest. Mangot on seal hooajal nii rikkalikult, et see lihtsalt mädaneb maas. Tekitasin huvi viljade kuivatamise vastu, mis aitaks kuival perioodil toidulauda mitmekesistada. Lasksin meisterdada isegi puuvilja kuivati.


Teisel reedel näitasin kilekottide ja plastikpudelite taaskasutamise võimalusi. Selgitasin, et kalli väetise asemel saab väiksemal maalapil kasutada komposteeritud käimlajäätmeid ning tutvustasin komposteerimise viise. Seegi tekitas elevust ja julgustasime Racheliga (pildil vasakul) naisi katsetama ja proovima.


Kommentaarid: 0
Email again:
Lisa kommentaar
Nimi:
E-mail:
Kommenteeri: